Reklama / Before Header / 1200x125px

Nowe zasady w strefie z podwójną żółtą flagą

Kierowcy F1 z ograniczeniem prędkości.
F. FIA.
F. FIA.

FIA wprowadza bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w sytuacjach, gdy samochód bezpieczeństwa lub wirtualny samochód bezpieczeństwa znajdują się w obszarze toru, na którym wywieszone są podwójne żółte flagi. Decyzja ta została podjęta po przeglądzie wcześniejszych incydentów oraz po konsultacjach z zespołami i kierowcami Formuły 1.

Zgodnie z Międzynarodowym Kodeksem Sportowym FIA, podwójna żółta flaga jest pokazywana, gdy istnieje zagrożenie na torze lub dla sędziów pracujących na torze lub w jego pobliżu, które może być całkowicie lub częściowo blokujące. W przeszłości kierowcy widząc podwójne żółte flagi, byli zobowiązani do znacznego zmniejszenia prędkości, mieli zakaz wyprzedzania oraz musieli być gotowi do zmiany kierunku lub zatrzymania bolidu. Od tegorocznego Grand Prix Monako wprowadzono bardziej precyzyjne i ściśle egzekwowane zasady, które wymagają od kierowców przestrzegania maksymalnego ograniczenia prędkości w obszarach, gdzie widoczne są podwójne żółte flagi.

Dyrektor techniczny FIA, Tim Goss, który nadzorował ten projekt, wyjaśnia: „Chcemy zapewnić kierowcom narzędzie, które sprawi, że wyścigi będą jeszcze bezpieczniejsze. Przez wiele lat korzystaliśmy z czasów delta jako odniesienia do ograniczenia prędkości na torze, zarówno przy obecności samochodu bezpieczeństwa, jak i wirtualnego samochodu bezpieczeństwa. Kierowcy otrzymują informację o czasie delta na wyświetlaczu deski rozdzielczej oraz za pomocą sygnałów radiowych i są zobowiązani utrzymać wartość dodatnią, co oznacza, że jadą wolniej niż czas odniesienia na danym okrążeniu. Istnieją jednak sytuacje, w których samochody mogą tymczasowo zwiększyć prędkość. Chcemy rozszerzyć wykorzystanie koncepcji czasu delta, aby mieć pewność, że kierowcy zwolnią do wymaganego czasu delta, gdy widoczne są podwójnie żółte flagi podczas obecności wirtualnego samochodu bezpieczeństwa lub samochodu bezpieczeństwa. Dlatego wprowadzamy określone ograniczenia prędkości odniesienia w obszarze, na którym wywieszone są te flagi”.

W tym roku FIA przeprowadziła testy na różnych torach, które pokazały, że ustalone ograniczenie prędkości na mokrej nawierzchni stanowi dobrą podstawę dla poprawy bezpieczeństwa.

Olivier Hulot, szef ds. elektroniki w F1 w FIA, wyjaśnia, w jaki sposób kierowcy będą widzieć aktywne ograniczenie prędkości: „Podczas obecności wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, kiedy kierowca wjeżdża w obszar oznaczony podwójną żółtą flagą, wartość na wyświetlaczu deski rozdzielczej wynosi zero, co oznacza reset czasu delta, a kierowca musi kontynuować jazdę poniżej nowego ograniczenia prędkości. Następnie otrzymuje dodatnią lub ujemną deltę w odniesieniu do tego ograniczenia prędkości. Zasada jest taka sama jak wcześniej, ale dotyczy tylko obszaru podwójnej żółtej flagi”.

Kierowcy nie będą zaskoczeni wprowadzonym ograniczeniem, ponieważ zostaną ostrzeżeni na wyświetlaczu deski rozdzielczej oraz za pomocą sygnałów radiowych o zbliżających się obszarach z podwójnymi żółtymi flagami. Co prawda konieczność zwolnienia na krótkim odcinku z podwójną żółtą flagą – podczas gdy kolejny kierowca już nie ma tego obowiązku – oznacza stratę cennych sekund w stosunku do rywali, to jak przyznaje Olivier Hulot: „dla FIA bezpieczeństwo jest najważniejsze i gdy na torze występuje zagrożenie dla zawodników lub sędziów, musimy minimalizować ryzyko bez względu na wszystko”.

Opracowano na podstawie https://www.fia.com/news/fia-insights-developing-new-delta-double-yellow-flag-zones.

Total
0
Shares
Poprzedni
Z toru na tor i z powrotem

Z toru na tor i z powrotem

Rozmowa z Małgorzatą Serbin

Następny
Samochodowe podróże osób niepełnosprawnych

Samochodowe podróże osób niepełnosprawnych

Podróżuj z serwisem FIA Disabled Motoring

Może Ci się spodobać
Total
0
Share