Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała pierwszy zbiór zasad dla pojazdów z napędem elektrycznym (FIA ESV), które będą rywalizować na poziomie krajowym i regionalnym. Przepisy obejmują takie zagadnienia jak technologia, bezpieczeństwo oraz zarządzanie i mają zapewnić odpowiednie standardy przy organizacji i przeprowadzaniu imprez sportowych z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych.
Głównymi beneficjentami FIA ESV są federacje narodowe FIA, takie jak PZM, a także producenci, którzy mogą oferować gotowe do rywalizacji samochody zgodne z przepisami FIA. Możliwość korzystania z tych samych pojazdów w różnych dyscyplinach sportowych, włączając te wymagające homologacji drogowej, ułatwi zawodnikom uczestnictwo w wydarzeniach, m.in. dzięki możliwości dojazdu na imprezę tym samym samochodem.
Szczegóły techniczne
Podobnie jak w przypadku historycznej Grupy N, w samochodach spełniających wymogi FIA ESV dopuszcza się tylko minimalne zmiany w porównaniu do modeli produkcyjnych. Przepisy obejmują zarówno Grand Touring, jak i czterodrzwiowe sedany sportowe, przy maksymalnej wysokości podwozia ustalonej na 1460 mm.
Zgodnie z przepisami technicznymi kształt karoserii musi pozostać zasadniczo niezmieniony – możliwe jest rozszerzenie nadkoli w celu pomieszczenia szerszych opon wyścigowych i dodatkowych kanałów chłodzących. Wybrane elementy karoserii, takie jak tylna klapa i drzwi, tylny spojler i dyfuzor, będą mogły zostać zastąpione zamiennikami wykonanymi z lekkich materiałów, zachowującymi oryginalny kształt. Przepisy nakazują również montaż systemu świateł ostrzegawczych.
Klasa ta jest przeznaczona dla samochodów o minimalnym wolumenie produkcji 300 egzemplarzy w ciągu pierwszych 24 miesięcy od homologacji samochodu, co wyklucza prototypy lub pojazdy o niskim wolumenie produkcji. FIA ESV jest otwarta zarówno dla samochodów z napędem na tylną oś, jak i na cztery koła, o minimalnej mocy 300 kW, co odpowiada w przybliżeniu 410 BHP.
Organizatorzy zawodów mogą grupować samochody zgodnie z poziomem wydajności, na podstawie metodyki współczynnika wydajności, która odniosła sukces w konkurencjach FIA, np. w wyścigach górskich. Umożliwi to rywalizację różnych samochodów w tych samych grupach. W zależności od formatu zawodów, ESV będzie również oferować możliwość monitorowania zużycia energii w czasie rzeczywistym dzięki systemowi rejestrowania danych FIA.
Marek Nawarecki, Dyrektor Sportów Torowych FIA, powiedział: „Naszym obowiązkiem, jako organu zarządzającego światowymi sportami motorowymi, jest zapewnienie federacjom narodowym, lokalnym organizatorom i promotorom dostępu do naszej wiedzy i doświadczenia. Kluczowe dla osiągnięcia tego celu jest posiadanie zestawu przepisów technicznych dotyczących różnych dyscyplin i formatów, a także różnych poziomów sportowych. FIA ESV ożywia w ten sposób ducha Grupy N, gdzie samochód zakupiony w salonie, wyposażony we wszelkie niezbędne elementy bezpieczeństwa, był zasadniczo gotowy do rywalizacji i nadawał się do różnych dyscyplin i formatów”.
Źródło: https://www.fia.com/news/fia-launches-technical-regulations-electric-sport-vehicle