Reklama / Before Header / 1200x125px

Najlepsi młodzi kierowcy projektu Best Young Driver FIA Region I rywalizowali w Austrii

Tegoroczny finał Best Young Driver za nami. Wielka idea, która ma łączyć młodych kierowców sprawdza się, bo do Wiednia zjechali przedstawiciele związków, federacji i klubów niemal z całej Europy, a także goście z Kenii i Botswany. Gospodarze, ÖAMTC (Austriacki Klub Samochodowy, Motorowy i Turystyczny) wraz z FIA region I (Międzynarodowa Federacja Samochodowa), zorganizowali wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci. Polskich młodych kierowców reprezentowali Andrzej Gut-Mostowy, zwycięzca polskiej edycji i Gabriela Mankiewicz, najlepsza z dziewczyn startujących w polskiej edycji konkursu „OTOMOTO Najlepszy Młody Kierowca PZM i FIA”.

Konkurs jest poniekąd rywalizacją, ale najważniejsza jest idea. Każdy z uczestników powtarzał, że jest ambasadorem bezpiecznej i rozważnej jazdy samochodem, a jeśli ścigać się – to na torze. Na drogach i ulicach bezpieczeństwo i szacunek dla innych są dla nich priorytetem. Widać było w tym szczerość. Wielu z nich wie o motoryzacji więcej od ekspertów. Dane techniczne czy historię mieli opanowaną do perfekcji.

W tym roku tytuł Best Young Driver trafił do Austriaka Timo Svetiny, drugi był Elmedin Ćibo z Bośnii i Hercegowiny, a trzeci Alex Anastassov z Bułgarii. Andrzej Gut-Mostowy zajął 13. miejsce, a Gabriela Mankiewicz – 20. Różnice pomiędzy miejscami 3. a 14. były minimalne. Na koniec, w „szalonej” rywalizacji na torze kartingowym, gdzie reprezentacje krajowe tworzyli uczestnicy wraz z jednym z opiekunów/trenerów, Polska zajęła 6. miejsce, tracąc „pudło” po kraksie na torze i zamieszaniu, na co nie mieli wpływu. Emocje można było porównać do ostatniego wyścigu sezonu F1 z 2021 roku.

Teesdorf. Takich obiektów nam brakuje

Finał tegorocznej edycji projektu FIA odbył się w Teesdorf. To mała miejscowość pod Wiedniem, gdzie na powierzchni 300 tys. m2, stworzono 9 tras treningowych, park terenowy (off-road), centrum motocyklowe, sala wykładowe, strefę szkoleń ruchu drogowego dla osób w każdym wieku, a w szczególności poniżej 18-roku życia i odkryty tor gokartowy. Wygląda to imponująco i takie jest. Można tu szkolić i uczyć kierowców zachowań w każdych warunkach drogowych. Instruktorzy mówiący w dwóch językach, płynnie i sprawnie demonstrują i pokazują zagrożenia oraz co zrobić, aby je wyeliminować. Takich obiektów ÖAMTC ma 7. Ten pod Wiedniem jest największy. W Austrii każdy, kto zda egzamin na prawo jazdy, musi w ciągu 12 miesięcy zrealizować jazdy udoskonalające.

Rywalizacja ze wskazaniem

Mieliśmy wrażenie, że tylko jedna osoba nie była zaskoczona i czuła się na torze jak ryba w wodzie i był to Austriak. Nikt jednak nie miał mu tego za złe, że akurat jego kraj ma siedem takich obiektów, że można z nich korzystać praktycznie w dowolny sposób, że kryteria i standard wyszkolenia młodych kierowców w Austrii są priorytetem. Timo „znokautował” wszystkich. Polka Gabriela Mankiewicz podeszła do rywalizacji pod kątem precyzji. Świetnie pojechała slalom na czas, jazdę na płycie poślizgowej i na trolejach. Andrzej Gut-Mostowy był bardzo szybki w teście efektywnego hamowania na płycie poślizgowej, trolejach, off-roadzie i na płycie poślizgowej. Różnice w punktacji były niewielkie i do miejsc w pierwszej piątce zabrakło naprawdę niewiele.

Polska. Nie jest tak źle, jak się słyszy, ale…

Polska w 2023 roku wyróżniona została przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu ze względu na fakt, że w latach 2012-2022 statystycznie zajęliśmy 2. miejsce w Europie z największa redukcją ofiar śmiertelnych w wypadkach na drodze. Widać zmianę, czuć na drodze, że wzajemny szacunek i respektowanie zasad ruchu drogowego się sprawdza, mimo, że słyszymy nadal o sytuacjach, które nie powinny mieć miejsca. Ten rok też nie jest dobry. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku na polskich drogach miało miejsce 15 336 wypadków drogowych. W wypadkach tych zginęło 1 260 osób, a 17 315 zostało rannych. Analogicznie w Austrii, która była organizatorem finału w całym 2022 roku na drogach zginęło 370 osób. Dlatego musimy cały czas szkolić się i właśnie korzystać z dodatkowych jazd i prób sprawnościowych. Edukacja kierowców to kluczowy element w poprawie jakości poruszania się na polskich drogach.

Konkurs Best Young Driver jest bardzo ważnym projektem dla PZM. Przyszłoroczna edycja będzie przygotowana przez ekspertów PZM wraz z tegorocznymi uczestnikami. Zmieni się format pytań, ale też konkurencje finałowe. Więcej praktyki, mniej teorii. Czas wypracować w młodych kierowcach nawyki i pokazać, że jazda samochodem to nie tylko parkowanie i jazda do przodu. Zwiększona też zostanie liczba finalistów. Konkursowa komunikacja ruszy na początku 2024 roku.

Więcej: https://motopedia.otomoto.pl/najlepszymlodykierowcapzm 

OTOMOTO Najlepszy Młody Kierowca 2023
Organizatorzy: PZM, FIA
Partner: PSPA
Partner tytularny: OTOMOTO
Partnerzy medialni: Motopedia, Radio Kierowców
Partnerzy: Diverse Extreme Team, TotalEnergies, MIO, WORD Warszawa, Automobilklub Wielkopolski, Auto Moto Klub Limanowa, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Total
0
Shares
Poprzedni
Pożar samochodu elektrycznego
F. Gwendal Baron Unsplash.

Pożar samochodu elektrycznego

Przyczyny i instrukcje postępowania

Następny
Trudne warunki pogodowe
F. Daniel Foster on Unsplash.

Trudne warunki pogodowe

Zmieniamy opony na zimowe

Może Ci się spodobać
Total
0
Share