Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie w sprawie wzmocnienia norm emisji CO2, które zakłada, że od 2035 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze w UE będą autami bezemisyjnymi. Na ostatniej prostej negocjacji Komisja przychyliła się do wniosku Niemiec o zezwolenie na rejestrację i użytkowanie również spalinowych pojazdów silnikowych napędzanych e-paliwami.
Temat zmiany zapisów rozporządzenia pojawił się po nagłym sprzeciwie Niemiec, do którego przyłączyły się Polska, Włochy i Bułgaria, a później także Czechy, Austria i Słowacja. W efekcie w tekście końcowym dokumentu stwierdza się, że kryterium rejestracji pojazdów na e-paliwa zostanie wprowadzone do prawodawstwa europejskiego w tzw. normie Euro 6. Prace nad wdrożeniem tych założeń ma realizować Komitet Techniczny ds. Pojazdów Silnikowych (TCMV), a efekty poznamy już jesienią 2023 roku.
Przyjęty 28 marca dokument jest fundamentalną częścią pakietu Fit for 55. Celem jest ograniczenie do 2030 roku emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc., a w sektorze transportu o 90 proc. do 2050 roku. Rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2 wejdzie w życie w kwietniu 2023 roku.
Pełny tekst rozporządzenia: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-66-2022-INIT/pl/pdf.