Europejskie Biuro Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) i stowarzyszone w niej kluby, w tym Mobilité Club France, publikują wyniki badań na temat pojazdów podłączonych do Internetu. To kolejna, po programie „Mój samochód moje dane” z 2016 roku, w ramach którego szukano odpowiedzi na pytanie co wiedzą o nas nasze auta, próba usystematyzowania i kwalifikacji danych gromadzonych przez pojazdy mające dostęp do sieci. Ankietyzacją objęto konsumentów w 11 krajach, w tym w Polsce.
Konserwacja i naprawy: cena głównym czynnikiem determinującym wybór usługodawcy.
W ostatnich latach producenci samochodów coraz wyraźniej odchodzą od klasycznego sposobu przeprowadzania diagnostyki samochodów za pomocą interfejsu OBD, który pozwalał na uzyskiwanie informacji bezpośrednio z auta w czasie rzeczywistym, na rzecz modeli biznesowych opartych na danych. Sytuacja ta ma konsekwencje dla niezależnych usługodawców, ale także dla kierowców i ich nawyków konsumenckich, zwłaszcza że ci nadal wyżej cenią sobie dostęp do małych, lokalnych warsztatów samochodowych
79 proc. badanych Francuzów postrzega usługi niezależnych warsztatów jako kompetentne, a 75 proc. uważa je za generalnie tańsze niż oferowane przez producentów. Ponad dwie trzecie francuskich kierowców jest skłonnych zwrócić się do małych serwisów, jeśli oferują one niższe ceny i szybsze usługi. Mimo że większość badanych (80 proc.) korzysta najczęściej z jednego, lokalnego usługodawcy, to kwestia finansowa może skłonić ich do zmiany miejsca naprawy auta. 65 proc. badanych wskazała, że jest gotowa zrezygnować z serwisowania auta w ASO, jeżeli samodzielny warsztat zaoferuje szybszą realizację usługi.
Usługi pokładowe i aplikacje: delikatna kwestia płatności.
Tylko 1 na 4 francuskich kierowców planuje płacić za aplikację dedykowaną samochodowi.
Aż 40 proc. badanych wybiera bezpłatne aplikacje, mając świadomość tego, że do sieci trafiają informacje o pojeździe i o nich samych. Zaledwie 5 proc. ankietowanych jest skłonnych zapłacić bezpośrednio za usługę sieciową, a najczęściej wymienianymi są: usługa śledzenia samochodu, nawigacja w czasie rzeczywistym i pomoc w parkowaniu. Jeden na trzech kierowców jest nadal niezdecydowany w tej kwestii.
Wykorzystanie danych: wpływ na wybór marki.
Internet pokładowy, integracja aplikacji czy zdalne sterowanie to udogodnienia, które motywują nieco mniej niż połowę francuskich kierowców (46 proc.) do zmiany marki samochodu. Nieco większy odsetek badanych wskazuje, że taką decyzję podjęłoby, jeśli producent umożliwia kontrolę sposobu udostępnianych danych (55 proc.), jasno przedstawia prawa i możliwości konsumenta (52 proc.), pozwala na przegląd i pełny dostęp do wszystkich danych związanych z pojazdem (51 proc.).
Kierowcy nieświadomi.
Tylko 39 proc. badanych pamięta o obowiązku wyrażenia zgody na wykorzystanie danych swojego samochodu przez producenta lub inne podmioty. Zaledwie 48 proc. z nich ma świadomość o danych gromadzonych i udostępnianych przez ich auto.
Wybór jest dla kierowców kluczowy.
60 proc. ankietowanych Francuzów wskazuje na problem, jakim jest brak kontroli nad gromadzonymi i udostępnianymi w sieci informacjami pochodzącymi z pojazdów. 65 proc. chciałoby mieć możliwość wyboru dostawcy usług telematycznych, a 63 proc. prawo do zmiany dostawcy w trakcie eksploatacji samochodu.
Do 2030 roku ponad 90 proc. pojazdów poruszających się po europejskich drogach będzie podłączonych do sieci. Konieczne jest ustanowienie zasad zapewniających sprawiedliwy i niedyskryminujący dostęp do danych pojazdów, co popierają konsumenci, którzy uważają, że regulacje mogą poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, cyberbezpieczeństwo oraz wpłynąć na ceny usług. Opracowanie odpowiednich przepisów w tym sektorze musi być dla UE priorytetem – umożliwi to ochronę konsumentów oraz promowanie innowacyjnych rozwiązań, dla których kierowcy i ochrona jego danych będą znajdować się w centrum uwagi.
Główne wnioski z badania wśród kierowców europejskich: