Reklama / Before Header / 1200x125px

Prawo drogowe. Zmiana goni zmianę

Prawdo drogowe pod lupą legislacyjną.

Ustawy i rozporządzenia ważne dla kierowców ukazywały się w roku 2022 nad wyraz często. Jesteśmy w procesie permanentnych zmian prawa drogowego, za którymi coraz trudniej nadążyć. Spróbujmy dokonać przeglądu tego co już obowiązuje, jakie przepisy są w toku i czego możemy się spodziewać w najbliższych miesiącach.

W 2022 roku wprowadzono nowe przepisy dotyczące zasad nakładania na kierowców punktów karnych za wykroczenia drogowe. Przypomnijmy za co można dostać najwięcej, czyli 15 punktów:
– omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym;
– przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 71 km/h;
– niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej używającej specjalnego znaku lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia;
– niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczka, spowodowanie wypadku drogowego, sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym;
– naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi;
– nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu;
– kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu;
– kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego.

F. Scott Rodgerson, Unsplash.
F. Scott Rodgerson, Unsplash.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kasacja punktów karnych następuje po dwóch latach, licząc od dnia zapłacenia mandatu karnego. Zlikwidowano natomiast możliwości redukcji punktów dzięki kursom reedukacyjnym. Co prawda kursy wrócą w 2023 roku, ale nie będą dobrowolne i to nie kierowca będzie decydował o przystąpieniu do nich. W nowej formie kursy reedukacyjne będą obowiązkowe po przekroczeniu przez kierowcę salda 24 punktów karnych, a decyzję o skierowaniu podejmie starosta. Koszt 4-dniowego szkolenia to 500 zł (28 godzin lekcyjnych, po 45 min.). Rozporządzenie w tej sprawie wejdzie w życie z chwilą ogłoszenia przez ministra właściwego w sprawach cyfryzacji, że Centralna Ewidencja Kierowców jest przygotowana do obsługi informatycznej procesu edukacyjnego.

W gorszej sytuacji znajdą się osoby, które przekroczą 24 punkty karne, przejdą kurs reedukacyjny, a następnie w ciągu 5 lat ponownie uzbierają 24 punkty. Wówczas stracą prawo jazdy i będą musiały odbyć ponownie pełne szkolenie, a następnie zdać egzamin państwowy w WORD.

Nie zmienia się wysokość mandatów za przekroczenie prędkości. W tym zakresie taryfikator wprowadzony 17 września 2022 roku jest bardzo precyzyjny, a wysokość kary wynika z różnicy między prędkością rzeczywistą a dopuszczalną w miejscu pomiaru. I tak, za przekroczenie dopuszczalnej prędkości:
– do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny;
– o 11-15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne;
– o 16-20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne.
– o 21-25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych;
– o 26-30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych;
– o o31-40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów;
– o 41-50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów;
– o 51-60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów;
– o 61-70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów;
– o 71 km/h i więcej – mandat 2500 złi 15 punktów.

W 2023 roku w praktyce pojawią się też mandaty za tzw. recydywę, czyli ponowne przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h. W takiej sytuacji zapłacimy podwójną wartość mandatu przewidzianego przy danej wielkości przekroczenia za pierwszym razem. Czyli przykładowo, przekroczenie o 45 km/h skutkować będzie kwotą nie 1000 zł, a 2000 zł. Punkty karne zebrane w ramach „recydywy” nie są mnożone razy dwa.

Coraz częściej trafiają do Polskiego Związku Motorowego prośby o pomoc w związku z karami nakładami przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Niestety niewiele możemy pomóc, jeśli ktoś zapomni zapłacić za ubezpieczenie OC. Kierowca, który spóźni się z wykupieniem polisy, w przypadku posiadacza najpopularniejszego rodzaju pojazdu, czyli samochodu osobowego, zapłaci karę w wysokości:
– 1400 zł za przerwę w ubezpieczeniu do 3 dni;
– 3490 zł za przerwę od 4 do 14 dni;
– 6980 zł za przerwę w ubezpieczeniu powyżej 14 dni.

Od 1 lipca 2023 roku stawki te wzrosną odpowiednio do 1440, 3600 i 7200 zł.

Od grudnia tego roku zaczną obowiązywać przepisy dotyczące konfiskaty auta za jazdę pod wpływem alkoholu. Kara ta będzie nakładana na kierowcę, u którego wykazano co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi lub jeśli spowodował wypadek mając co najmniej 0,5 promila alkoholu we krwi, a także w sytuacji recydywy. Jeśli sprawca prowadził pojazd niebędący jego własnością, np. auto pracodawcy, sąd ma orzekać nawiązkę, czyli przepadek równowartości pojazdu określonej na podstawie wartości auta w polisie ubezpieczeniowej. W razie braku polisy liczyć się będzie średnia wartość rynkowa odpowiadająca wartości pojazdów podobnych.

Zwiększy się również maksymalna kara, którą sąd może wymierzyć za spowodowanie ciężkiego wypadku przez nietrzeźwego kierowcę – nawet do 16 lat pozbawienia wolności (dziś 12 lat).

Od 2022 roku możemy także zachować tablice rejestracyjne samochodu, pomimo zmiany powiatu. Nie musimy posiadać na szybie naklejki z numerem rejestracyjnym, ani przedstawiać w urzędach karty pojazdu.

Nie zostały natomiast dotąd uchwalone zmiany dot. kontroli stanu technicznego pojazdów, w tym możliwość wcześniejszej kontroli z zachowaniem prawa do następnej w terminie roku od dnia, w którym mija rok od poprzedniej kontroli. Nie wszedł też w życie przepis wprowadzający dwukrotnie wyższą opłatę za kontrolę stanu technicznego, gdy ta została dokonana  z opóźnieniem większym niż 30 dni.

Nadal też nie wchodzi w życie, uchwalony wiele lat temu, przepis o obowiązkowym doszkalaniu młodego kierowcy w zakresie jazdy w poślizgu. A szkoda.

Tekst: Cezary Droszcz.

Total
0
Shares
Poprzedni
Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT

Cywilna wyścigówka zasilana prądem

Następny
Najlepszy Dakar Polaków

Najlepszy Dakar Polaków

Dominacja Goczałów i hattrick Rodewalda

Może Ci się spodobać
Total
0
Share