Reklama / Before Header / 1200x125px

Kobiety walczą o komplet

Cel – Dakar!
F. Overlimit.
F. Overlimit.

Polki.rally to wyjątkowy projekt, którego głównym celem jest start pierwszej polskiej żeńskiej załogi w najtrudniejszym i najbardziej prestiżowym rajdzie terenowym, jakim jest Rajd Dakar. Tej niezwykłej przygody podjęły się Patrycja Brochocka i Karolina Zysnarska – jedyny w pełni kobiecy zespół z Polski, który jeździ w najwyższej randze rajdów terenowych cross-country. Podczas dwuletnich przygotowań brutalnym testom poddany zostanie zarówno samochód, którym dziewczyny mają pojechać w Dakarze, jak i cały team Overlimit odpowiedzialny za projekt.

Misją Patrycji i Karoliny jest nie tylko start w słynnym rajdzie w 2025 roku. Chodzi również – a może przede wszystkim – o propagowanie obecności kobiet w motosporcie w Polsce i na świecie, a także wspieranie kobiecych załóg, które marzą o starcie w rajdach terenowych.

„Pasją do motosportu zaraziłam się od taty, z którym brałam udział w rajdach na długo przed moim startem w pucharze Dacii”. – wspomina Patrycja Brochocka. – „W sporcie motorowym najważniejsze jest przygotowanie, a więc od początku najwięcej czasu poświęcałam nauce i treningom. I tak jest również dzisiaj. Za każdym razem chcę pojechać jak najlepiej i przekraczać własne granice. Gdy jeździ się w zespole, trzeba mieć do siebie 100-procentowe zaufanie. Dlatego z Karoliną ciężko pracujemy, aby być jak najlepiej przygotowane”.

Dziewczyny rozpoczęły współpracę w 2021 roku, i to jak! Pojechały w pustynnym maratonie przez Saharę w pojeździe bez przedniej szyby. Jak się okazało, to był tylko wstęp do stworzenia wyjątkowo zgranego duetu. W kolejnym sezonie 2022 zespół zaliczył m.in. kolejne cztery rajdowe maratony, które odbywały się na tunezyjskiej pustyni, polskich poligonach i rumuńskich Karpatach. Z kolejnych sukcesów zrodziło się marzenie – zostać pierwszą polską, kobiecą załogą na Rajdzie Dakar.

Kierowca i pilot…

Mimo że swoją przygodę z cross-country rozpoczęła w 2018 roku, Patrycja Brochocka zaliczyła już ponad 30 startów na najważniejszych rajdach w Polsce i na świecie. Walczy o podium na równi z mężczyznami i odnosi sukcesy dzięki wytrwałości i dążeniu do ciągłego rozwoju. Przejechała już kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, kilkukrotnie zmieniając auta, tak aby móc rywalizować w różnych klasach. Karolina Zysnarska swoją przygodę z rajdami terenowymi zaczęła znacznie później, ale właśnie w 2021 roku pierwszy raz zasiadła na prawym fotelu pilota. Szczęśliwie w duecie z Patrycją. Od tego czasu Karolina buduje doświadczenie na wielu topowych rajdach i ma za sobą już 3 maratony pustynne.

oraz samochód…

Auto teamu Overlimit, którym od tego roku jeżdżą Patrycja i Karolina, to jeden z najlżejszych pojazdów terenowych dopuszczonych do rajdów. Can-Am Maverick waży zaledwie 945 kg, a jego 195-konny silnik pozwala rozpędzić auto do „setki” w zaledwie 4,8 sekundy. W konstrukcji tego SSV wykorzystano homologowaną ramo klatkę, zamontowano fotele kubełkowe, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa, siatki osłonowe i system gaśniczy. Jest tu nawet specjalny system doprowadzający świeże powietrze do kasków, co zapewnia zawodniczkom znacznie lepszy komfort jazdy w kurzu i piasku. To świetnie wyposażony samochodów, gotowy do najcięższych wyzwań.

Krzysztof Wicentowicz, manager Overlimit, zwraca uwagę, że Can-Am Maverick to najnowsza konstrukcja, której cześć podzespołów pochodzi z firmy JB Racing. „Zacieśniamy tę współpracę, chcemy produkować podobne auta w Polsce na szeroką skalę. Mamy obecnie dwa samochody, wkrótce dołączy do nich trzeci. Ambicją Overlimit jest bycie najlepszą stajnią produkującą i serwisująca pojazdy SSV na całym świecie”.

Sezon 2023 będzie poświęcony próbom i treningom. Ekipa była już w Maroko, planowany jest start w pełnym cyklu mistrzostw Polski, później jeszcze odwiedziny w Portugalii i ponownie występy w Maroko. „W tym roku nie nastawiamy się na wynik. Celem są testy i wyciągnięcie jak największej liczby danych i wniosków. Podczas zawodów sprawdzamy różne ustawienia i na bieżąco je korygujemy, tak aby być jak najlepiej przygotowanym do startu Patrycji i Karoliny w Dakarze 2025. Dziewczyny będą też częścią teamu, który powalczy w tej imprezie rok wcześniej. Mamy nadzieję, że doświadczenia ze startu Grzegorza Prochockiego i Grzegorza Komara będą nieocenione”. – dodaje Krzysztof.

Cel – Dakar!

Dlaczego Rajd Dakar jest wyjątkowy? To jedno z najpopularniejszych i najbardziej medialnych wydarzeń motorsportowych, transmitowane w 190 krajach, w którym bierze udział światowa czołówka zawodników. Mamy tu więc zarówno świetne widowisko sportowe oraz medialne, jak również emocjonującą rywalizację i pokaz kunsztu jazdy terenowej w niepowtarzalnych i oszałamiających krajobrazach. Dla zawodników sam udział w tym rajdzie jest spełnieniem marzeń, bo tu mają możliwość konfrontacji z najlepszymi kierowcami świata i własnymi słabościami oraz ograniczeniami. Dla Patrycji i Karoliny start w Dakarze będzie jednym z najważniejszych wydarzeń w ich karierze i szansą na zapisanie się w kronikach historii jako pierwszy żeński duet z Polski biorący udział w tej imprezie.

Krok po kroku

Zadania do wykonania w projekcie Polki.rally? W sezonie 2023 zawodniczki testować będą swoje umiejętności i nowy pojazd w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Rok później skupią się już w pełni na startach w Mistrzostwach Europy w Rajdach Baja. Uzupełnieniem przygotowań będą rajdy w maratonach pustynnych. A później już tylko walka w Dakar 2025.

„Od dziecka marzyłam by zrobić w życiu coś niezwykłego”. – mówi Karolina Zysnarska. – „Gdy Patrycja zaproponowała mi, abyśmy spróbowały razem jeździć w cross country, od razu się zgodziłam. To był skok na głęboko wodę, ponieważ zdecydowałyśmy się na debiut w pustynnym rajdzie Tunezji, w dodatku w zupełnie nowej kategorii SSV. Wszystko było tam dla nas absolutnie nowym doświadczeniem. Po starcie okazało się, że świetnie się dogadujemy jako załoga, a rajdy mimo wielu przygód sprawiają nam czystą przyjemność.

Cały sezon 2022 dziewczyny poświeciły zgłębianiu tajników nawigacji, pilotażu i nauce prowadzenia oraz obsługi Can-Am’a. I wtedy narodził się pomysł startu w rajdzie Dakar. A ponieważ ta impreza ma w świecie motosportu status najtrudniejszej i najbardziej wymagającej, to sezony 2023 i 2024 zespół spędzi w całości na przygotowaniach.

„Start w Dakarze 2025 będzie zrealizowaniem mojego marzenia z dzieciństwa, gdyż mamy szansę dokonać z Patrycją czegoś wyjątkowego – zostać pierwszą w 100 proc. kobiecą polską załogą, która wystartuje w rajdzie Dakar. Chyba że do tego czasu pojawi się inna polska kobieca załoga, z która chętnie porywalizujemy czasowo”. – dodaje Karolina.

Cały projekt mocno wspiera Polski Związek Motorowy. Aleksandra Knyszewska, przewodnicząca Zespołu ds. Kobiet PZM, zwraca uwagę, że Polki.rally i start Patrycji oraz Karoliny w Dakarze 2025 wpisuje się w światową ideę FIA Women in Motorsport. – „Chcemy inspirować, zachęcać i pomagać młodym kobietom w spełnianiu ich marzeń, pokazując przy tym, że sport motorowy oferuje im sporo możliwości w wielu dyscyplinach i różnych dziedzinach. Trzymamy kciuki za Polki na Dakarze”.

Total
0
Shares
Poprzedni
Gdańsk znów liderem. Sosnowiec zwycięża w kategorii poniżej „300”
F. Evan Simons on Unsplash.

Gdańsk znów liderem. Sosnowiec zwycięża w kategorii poniżej „300”

Miasto przyjazne kierowcom, czyli jakie?

Następny
Gwiazdy stulecia FIM Speedway: Barry Briggs

Gwiazdy stulecia FIM Speedway: Barry Briggs

Nowozelandzki geniusz żużla, czterokrotny mistrz świata, był jednym z

Może Ci się spodobać
Total
0
Share